top of page

סיפורה של להקה - מנפרד מאן ולהקת כדור הארץ

תמונת הסופר/ת: Noam RapaportNoam Rapaport

סוף שנות השישים הבריטיות החלו לצעוד מכיוון הפסיכדליה הקלילה אל מחוזות מתקדמים ו'רציניים' יותר במוסיקה. להקות רבות נשענו על ווירטואוזיות של קלידים וגיטרות. הקונספט היה ברור - להתראות לשירי הפסיכדליה הקצרצרים ושלום לקטעים הארוכים יותר. מנפרד מאן, קלידן הלהקה, סיפר בזמנו על השינוי המוסיקלי שנאלץ לעבור : "הייתי לכוד בשנות השישים בלהקת פופ ואחר כך הייתי לכוד בלהקת ג'אז אוואנגארד. הפעם המטרה שלי היא לא להיות לכוד יותר אלא להיות חופשי ביצירתי מבלי לחשוב לאיזה כיוון אני הולך".


בתחילה הביא עימו מנפרד מתופף צעיר בשם כריס סלייד, שניגן לפני כן עם טום ג'ונס וגם עזר להקליט את אלבומה השלישי (והגנוז) של להקת MANFRED MANN CHAPTER THREE. סלייד המליץ על הבאת חבר שלו, הבסיסט קולין פינטדן, שניגן לפני כן בלהקת הליווי של אנגלברט האמפרדינק. האחרון שהשלים את ההרכב היה הגיטריסט-זמר מיק רודג'רס (שמו המקורי הוא מייקל אולדרויד), שעשה באותו זמן סשנים של הקלטות באוסטרליה. ב-30 בדצמבר 1970 הוא נחת באנגליה על מנת לפגוש את שאר חברי להקתו העתידית.


במהלך ינואר 1971 הוחלט על קונספט מוסיקלי ללהקה ומיד לאחר מכן חתם מנפרד על חוזה הקלטות עם חברת התקליטים 'פיליפס' (ו'פולידור' בארה"ב). ההופעה הראשונה של ההרכב החדש נערכה בחודש מרץ 1971 במועדון ההופעות PIPER CLUB שבאיטליה. חודשיים לאחר מכן הופיעה הלהקה באוסטרליה, משום מה תחת השם MANFRED MANN'S CHAPTER THREE. בסיבוב ההופעות השני של הלהקה באוסטרליה כבר התגלו סימני הערכה רבים מהקהל, שאף לעיתים העדיף אותה מהלהקה שאותה חיממה, דיפ פרפל.


התקליטון הראשון שיצא היה עם השיר LIVING WITHOUT YOU, שהיה גרסת כיסוי לשיר שכתב ראנדי ניומן ויצא במקור בשנת 1966 בתקליט של אלן פרייס (קלידן האנימלס לשעבר). השיר הזה היה הראשון שהציג צליל חדש למנפרד מאן - סינטיסייזר מוג. הלהקה אף צילמה קליפ לשיר הזה לטלוויזיה הצרפתית, בו נראים חבריה מחייכים ומבסוטים כשהם 'כאילו מנגנים' על רקע פלייבק של השיר. המודעות לפירסום התקליטון הבטיחו שהתקליט השלם יוצא ממש בקרוב. אך ההבטחה לקחה זמן רב יותר ממה שנאמר.


תהליך בחירת השירים לתקליט הבכורה לא היה קל. שירים נכנסו ויצאו מהרשימה באופן שיגרתי. כך זה נמשך עד שהתקליט יצא בשנת 1972.


במהלך ההכנות לתקליט הוחלט על שינוי שם הלהקה. מנפרד מאן החליט שהמילים MANN ו- BAND מתחרזות היטב ולכן צריך להשחיל עוד מילה ביניהן. שמות כמו ELASTIC BAND ו- ARM BAND הוצעו ונידחו.


השם הגיע באוקטובר 1971 אחרי הופעה בדבלין, כשהחברים חיכו לטיסה בשדה התעופה בדבלין. היה זה סלייד המתופף שבא עם הרעיון של EARTH BAND. ב-17 באוקטובר הופיעה הלהקה בשמה החדש באולם ROUNDHOUSE שבלונדון. הקהל הגיב בתשואות רמות.



התקליט המיוחל יצא בארה"ב בינואר 1972 - חודש לפני יציאתו באנגליה. אך למרות ההתלהבות ליצור דבר חדש, יש לא מעטים שרואים באלבום הזה אכזבה. בין השאר בגלל צליל ההפקה הלא משובח שבו. ההרגשה הייתה כי התקליט לא משקף את ההתלהבות שהלהקה מביאה על הבמה. גם צליל הסינטיסייזר של מאן לא נשמע בתקליט הזה כמשהו מהפכני, לעומת קלידנים אחרים שהצליחו אז להפיק ממנו צלילים מעולם אחר - כדוגמת קית' אמרסון וריק וויקמאן.


עיתון DISC AND MUSIC ECHO הבריטי פרסם ביקורת על התקליט במרץ 1972 : "מנפרד מאן עדיין מייצר מוסיקת פופ שאפשר להקשיב לה, אך הפעם יש הרגשה כי הוא לא מוכן להתפשר לטובת הצלחות במצעד. הוא מצא צעצוע חדש בשם סינטיסייזר, אך משתמש בו רק לעיתים רחוקות בכדי לא לאבד את המלודיות בשירים לטובת 'הכבדות' במוסיקה".


חברת התקליטים 'פולידור' החליטה להוציא בארה"ב את התקליטון LIVING WITHOUT YOU (שיצא כאמור לפני כן באנגליה). הפעם הצליח התקליטון להגיע שם למקום ה-69 במצעד.


מנפרד הבין שיש לשנות טקטיקה שיווקית ולהתחיל לארגן סיבובי הופעות קדחתניים כדי להגיע לקהל. וכך יצאו החברים להופיע בעולם לצד להקות כמו דיפ פרפל ו- FREE. כשחזרה לאנגליה, היו באמתחתה שירים חדשים שהוקלטו לתקליטה השני, שיצא בספטמבר 1972 תחת השם GLORIFIED MAGNIFIED. הפעם מדובר בתקליט שהיה קרוב יותר בצליל שלו לאנרגיה שהופקה מהלהקה על הבמה.


בדינמיקה של הלהקה, באותם ימים, נרקחה סוג של 'נוסחה' בין מנפרד לרודג'רס הגיטריסט. שניהם נהגו לנגן תפקידים מלודיים בכלי הנגינה שלהם כשאחד מהם מספק את ההרמוניה, שממוקמת במרחק של שני טונים וחצי גבוה יותר. ועם חטיבת הקצב של פינטדן וסלייד יכלו השניים לאלתר סולואים ללא חשש ועם הרבה יצירתיות. דבר נוסף שגילה מנפרד בתקליט השני הוא האפשרות בהורדת כלי נגינה מסוים במיקס והעלאתו בהמשך בחזרה כדי להעצים את האווירה.


גם בתקליט הזה יש שיר של בוב דילן. דבר שהפך אז למסורת אצל מנפרד מאן. הפעם זה הגיע עם השיר IT'S ALL OVER NOW BABY BLUE, שיצא במקור בתקליט שלו שנקרא BRINGING IT ALL BACK HOME. תקליטון יצא עם השיר הפותח, MEAT. המכירות הפעם היו זעומות כנראה בגלל שהתקליטון יצא תחת השם המקוצר EARTH BAND.


גם התקליט GLOROFIED MAGNIFIED לא הצליח להימכר כראוי.

בינתיים היה עסוק מנפרד עצמו בפרויקטים צדדיים, בהם היו חברים נגנים מההרכב 'מנפרד מאן' בגילגול המוקדם יותר של שנות השישים.

כמו כן הוא הפיק פסקול לסרט בשם SWEDISH FLY GIRLS, שהכיל גם ארבעה קטעים בהם שרה (ללא קבלת קרדיט) זמרת הפולק הבריטית, סנדי דני.


בדצמבר 1972 חזרה להקתו של מנפרד מאן להופעות בארה"ב, הפעם כלהקה מובילה ולא כלהקת חימום. שנת 1973 הייתה שנה מצויינת ללהקתו של הקלידן מנפראד מאן, שנקרא MANFRED MANN'S EARTH BAND. בשנה הזו יצאו שני תקליטים נהדרים ואף תקליטון שהפך ללהיט.


קודם כל, על מנת לבשר על תקליט חדש שבדרך, יצא תקליטון עם שיר של בוב דילן בשם GET YOUR ROCKS OFF. אך התקליטון נתקבל בחומת אדישות. היה זה הגיטריסט טום מגינס (שניגן עם מאן בשנות השישים) שהביא לידיעתו של הקלידן את השיר הזה.

תקליטון נוסף שיצא לאחר מכן נקרא BUDDAH.


בינתיים החלה החבורה לרקוח את האלבום השלישי, שהופק הפעם על ידי מאן עצמו. התקליט יצא ביוני 1973.


"אנחנו מזהמים את המדינה

אנחנו מזהמים את הים

אנחנו מזהמים את האוויר

וגם מזהמים זה את זה"....



כך שרה הלהקה בקטע הנושא שפותח את התקליט השלישי שלה (והראשון לשנה זו) שנקרא MESSIN. השיר הזה נכתב על ידי מייק האג (המתופף המקורי של מנפרד מאן) והוקלט עוד על ידי ההרכב הקודם של מנפראד מאן בשנת 1970. הגרסה המוקדמת שונה לגמרי מזו שנמצאת בתקליט הזה. ואיזה עיבוד וביצוע נהדר יש לנו כאן. צליל המכונות והקופים ביצירה הזו סופק על ידי לורי בייקר.


השיר השני בתקליט נקרא BUDDAH והוא מספר על גדולי הדת והאמונה שנפגשים עם מספר הסיפור שבשיר כאילו הם שני בני אדם שנפגשים בסיטואציה יומית שגרתית. במהלכו מקבל השיר תפניות מעניינות בסגנון הרוק המתקדם של התקופה. הקטע היפהפה CLOUDY EYES נכתב במקור על ידי מנפרד מאן כנעימה למופע מוסיקלי שלא הצליח להתרומם להגשמה.


בתקופה הזו הייתה מסורת למנפרד מאן לעשות גרסאות משלו לשירים של בוב דילן. הפעם זה מגיע בתחילת צד ב' של התקליט עם השיר GET YOUR ROCKS OFF. השיר הזה אף יצא על תקליטון באפריל של אותה שנה, לפני צאת התקליט ביוני באנגליה. התקליט יצא בארה"ב עוד קודם לכן, במאי 1973, כששמו שונה מ- MESSIN ל- GET YOUR ROCKS OFF וגם עטיפתו עוצבה אחרת לגמרי.


ההוצאה האמריקאית גם הייתה נגד השיר BLACK AND BLUE שדיבר על עבדות השחורים והחליפה את השיר עם גרסת כיסוי לשיר של ג'ון פריין בשם PRETTY GOOD, שלא יצאה בגרסה האנגלית של התקליט.

את השיר על עבדות השחורים מצא מיק רודג'רס בעת ששהה לפני כן באוסטרליה. הוא גילה שם את השיר הזה, שנכתב ובוצע על ידי להקה בשם CHAIN.


למי שמתעסק באספנות, יצא בזמן ההוא גם תקליטון ובו קטעים מראיון שמנפרד מאן ערך עם תוכנית רדיו דתית בארה"ב בשם WHAT'S IT ALL ABOUT. מאז הפך הוויניל הזה לפריט אספנים. בתוכנית הזו אומר מאן את דעתו על כך שלדת יש תפקיד נרחב מדי בחברה. האם הוא לא זכר אז את הבלגאן שאימרה של לנון על ישו בשנת 1966 גרמה לחרם גדול מצד מעריציו ? הפעם עברה התקרית ללא שום התלהמות. אולי כי מנפרד מאן רחוק בפופולאריות שלו מלנון.


בנוסף לאלבום, הלהקה ידעה באותו זמן הצלחה גדולה עם סינגל שנקרא JOYBRINGER. מנפרד מאן אהב את היצירה THE PLANETS של גוסטב הולסט והשחיל מוטיבים ממנה בשיר מקורי שכתב מיק רודג'רס בשם MAKE YOUR STASH, שהיה שיר על סמים בניב אוסטרלי. מאן לא אהב את שם השיר שרודג'רס הציע והביא את הרעיון לקרוא לשיר בשמו הידוע יותר. הלהקה הקליטה קודם את השיר ואז פנתה לבקש רשות מהבת של הולסט, אינוגן, להשתמש במוטיבים מיצירתו.


למרבה הפתעתה - הלהקה קיבלה את האישור היחיד מבעלי הזכויות של המלחין הולסט להשתמש במוטיב מיצירתו THE PLANETS. זאת כי היא אהבה את תקליטה הקודם של הלהקה, שנשלח אליהם להתרשמות.

הקטע "יופיטר" מהיצירה של הולסט הוא זה שהלהקה כאן השתמשה בו. שאר הלהקות שניסו לקבל אישור דומה - נענו בסירוב מוחלט ממחזיקי הזכויות של הולסט. התקליטון נחל הצלחה גדולה במצעד הבריטי, שם הגיע באוקטובר למקום התשיעי. בארה"ב המצב היה פחות טוב. אך למרות הצלחתו, הלהקה לא נהגה לנגן אותו אז בהופעותיה החיות.


התקליטון הזה סיים את תקופת חוזה הלהקה מול חברת התקליטים 'פונוגראם' ועתה היא הייתה חופשיה לחתום חוזה עם חברת התקליטים BRONZE, שדרשה מהלהקה להנפיק לה במהירות האפשרית תקליט חדש.


בסוף נובמבר של שנת 1973 יצא האלבום השני לאותה השנה והרביעי בסה״כ עם ההרכב. אני מדבר על אלבום מקסים שנקרא SOLAR FIRE. הרבה (כמוני) מחשיבים אותו לפסגת היצירה של ההרכב הספציפי הזה. זה ללא ספק האלבום המתקדם והסימפוני ביותר שלהם. מנפרד מאן, שהיה עדיין מסוחרר מהצלחתו להשיג אישור שימוש ביצירתו של הולסט ניגש לעבוד על התקליט בידיעה שימשיך לקבל אישור על שימוש במוטיבים מוסיקליים משם. אך הפעם האישור המיוחל לא הגיע. ההקלטות לתקליט נערכו הפעם באולפן חדש שבנה מנפרד בביתו, שקיבל את השם WORKHOUSE.


הלהקה הפיקה את האלבום הזה והצליחה להגיע לעומק צלילים הפקתי שמוסיף ממד יפהפה לתוכן המוסיקלי שהם כתבו. כל האלבום סבב סביב מוטיבים של כוכבי לכת בפרט וחלל באופן כללי.



השיר הפותח את האלבום הוא ביצוע לשיר של בוב דילן בשם FATHER OF NIGHT FATHER OF DAY. במקור חתם השיר הזה אלבום של דילן מ-1970 בשם NEW MORNING. אצל מנפרד מאן הוא קיבל עיבוד רוק מתקדם מרהיב וארוך. קולות של מקהלה עוצמתית ביחד עם מלוטרונים, אורגן האמונד וחגיגה של בניית דרמה. אי אפשר לדמיין שיר של בוב דילן שמקבל גרסת רוק מתקדם בצורה יותר טובה מזו.

רק להשוואה, השיר המקורי בהקלטה של דילן היה כשהוא שר לבדו עם גיטרה אקוסטית. אני רוצה לציין כאן לטובה גם את סולו הגיטרה של רודג'רס, שבאיפוק רב ומוסיקליות כובשת הוא מצליח להעביר את צליליו בצורה המשכנעת ביותר.


וכמו שציינתי בעבר, יש מתופפים ששוכחים לשמן את פדל בס-דראם שלהם כך שנשמעת חריקה קלילה בכל פעם שהם מפעילים אותו עם הרגל. זה קרה ב- SINCE I'VE BEEN LOVING YOU של לד זפלין. זה קרה באלבום השני של MOTT THE HOOPLE. וזה קורה גם כאן ביצירה הזו. אבל שלא תבינו אותי לא נכון - אני מת על זה !!! ולמה ? כי זה הופך את המוסיקה לאנושית ולא רובוטית. כך אני מרגיש שיש אנשים אמיתיים מאחורי המוסיקה. החריקות שלהם זה האוכל הדליקטס שלי.


השיר הבא נקרא IN THE BEGINNING, DARKNESS. זהו קטע רוקי עם כל הלהקה בסינכרון טוב ומבערים קדימה. יכול להיות שקונספט הטיול בחלל החל ברגע מסוים באולפן ההקלטות לעייף את יוצריו והם החליטו לכלול קטע הומוריסטי שחותם את צד א'. זהו קטע שנקרא PLUTO - THE DOG. פלוטו הכוכב של הקונספט הרציני מול פלוטו הכלב של וולט דיסני (אפילו נשמעת נביחת כלב בתחילת הקטע..).

פעם לא אהבתי את הקטע הספציפי הזה אבל היום אני מאזין לו בתענוג רב.


צד ב' של האלבום נפתח עם אחד הקטעים הטובים יותר שהלהקה הקליטה בתקופה המתקדמת הזו שלה. זהו שיר הנושא של האלבום. עם צלילי מוג מרחפים ומשקל קצבי לא סימטרי של שבעה רבעים, יש כאן קטע שהוא מרומם נפש מבחינתי. מיק רודג'רס שר כאן "מי שמחפש תשובה שיסתכל לשמיים".. ובשיר הזה המשפט נשמע נכון לטעמי. את הקול הנשי בשיר הזה סיפקה הזמרת דורין צ'אנטר.


הקטע השני בצד השני מורכב משני חלקים. החלק הראשון נקרא SATUR THE LORD OF THE RING והחלק השני נקרא MERCURY THE WINGED MESSENGER. הגיטרה של רודג'רס מוכפלת בשני ערוצים והדבר מעניק לה חספוס טוב. הקטע הבא EARTH - THE CIRCLE PART ONE מקסים ביותר. מנפרד מאן לבדו מעביר כאן קטע אווירתי שאני מקשיב לו כיום בהנאה רבה. זה ממש נשמע כתרגיל שלו בהפקת סולו. והתרגיל הזה בהחלט הצליח.


האלבום מסתיים עם החלק השני של EARTH - THE CIRCLE. מנפרד מאן הולך כאן על נגינת סינטיסייזר מוג בסגנון של קית אמרסון עם ווליום גבוה מהרגיל ומענג לא פחות. הסיום הג'אזי של התקליט גרם לי לא פעם לרצות ולהתחיל להקשיב לו שוב מהקטע הראשון, כי האלבום נשמע לי הכי טוב כשהוא מעגלי - כלומר מנוגן שוב מההתחלה מיד לאחר הסוף.


מה שהופך את האלבום הזה לחגיגה הוא מגוון תפקידי וצלילי המקלדות השונות של מנפרד מאן ובמיוחד סינטיסייזר המוג, שהוא היה אחד הקלידנים המומחים ביותר עליו. למעשה, מנפרד אף היה זה שניגן את סולו הסינטיסייזר מוג בשיר JULY MORNING של אוריה היפ מ-1971. הוא התארח באלבום של אוריה היפ, למרות שקלידן הלהקה ההיא, קן הנסלי, לא סבל אותו ודי התנגד לרעיון להביאו. אבל העובדה בשטח הייתה ידועה גם אז באולפן של אוריה היפ - מנפרד מאן הוא מאסטר על סינטי המוג. גם עטיפת האלבום עוזרת למאזין להיכנס לאווירה המרחפת וחסרת כוח המשיכה.



התקליט הבא יצא באוקטובר 1974 ונקרא THE GOOD EARTH. זו הייתה הפעם הראשונה בה יצא בארה"ב תקליט של הלהקה דרך חברת התקליטים 'האחים וורנר'. הפעם הגיע התקליט עם גימיק שיווקי בתחום הנדל"ן - כל מי שקנה את התקליט קיבל קופון להרשמת שמו כבעלים של פיסת אדמה קטנטנה, שחולקה בין הרוכשים בוויילס. בהוצאות האנגליות צורף הקופון כחלק נפרד מהעטיפה. מי שקנה את התקליט בארה"ב נאלץ לחתוך את עטיפתו כדי להסיר את הקופון ולרוץ עימו להרשמה. אאוץ'...


אך למרות הגימיק לא הצליח האלבום להימכר היטב. מנפרד הבין אז כי הקהל שלו מעדיף לראות את להקתו בהופעה חיה ולא לקנות את התקליטים. זאת כי המכירות היו זעומות אך ההופעות היו תמיד מלאות בקהל. באחד מסיבוב הופעות הלהקה בארה"ב רכש מנפרד עותק של תקליט הבכורה שעשה ברוס ספרינגסטין, בשם GREETINGS FROM ASBURY PARK N.J.. ספרינגסטין עוד לא היה אז הדמות הידועה שהפך בהמשך. נראה כי בוב דילן הולך לפנות את המקום לספרינגסטין הצעיר והאנרגטי..


בשנת 1975 יצא התקליט NIGHTINGALES AND BOMBERS.



זה התקליט האחרון של ההרכב המקורי, שהקים הקלידן מנפרד מאן בשנת 1971. תקליט זה לא נחל הצלחה גדולה במצעדים עם צאתו. באנגליה הוא כלל לא צעד ואילו בארה"ב הוא הזדחל למקום ה-120. זה לא כישלון מהדהד אך זה גם לא סימן להצלחה. אבל המוסיקה שבתקליט? תענוג ב-ת' הידיעה!


מיק רודג׳רס, הגיטריסט האוסטרלי שהיה אחד ממייסדי ההרכב, החליט לפרוש לאחר הקלטת האלבום. הוא חש כי הוא כבר אינו מחובר למוסיקה שהלהקה עושה וכי בא לו להתמקד בסגנון שמתקרב יותר לג'אז. להקות כמו WEATHER REPORT ותזמורת מהאווישנו שיגעו את ראשו והוא רצה לצאת לדרך דומה. הוא ניסה לשכנע את שאר חברי להקתו לצאת לדרך שכזו, אך הם בחרו אחרת. ממש כמו מלחמת משיכה בחבל. המאבק בינו לבין השאר הוליד אלבום מצויין, אך קשה מבחינת הכנה והקלטה.


אחת מנקודות האור בתקליט הייתה הדרך החדשה בה בחר מנפרד. עד כה הוא נהג לקחת שירים מהרפרטואר של בוב דילן ולהפכם ליצירות משלו. הפעם הוא פנה למוזה חדשה וצעירה יותר - ברוס ספרינגסטין. במהלך אחד מסיבובי ההופעות של הלהקה בארה"ב, רכש מנפרד מאן עותק של תקליט הבכורה של ברוס ספרינגסטין, שנקרא GREETINGS FROM ASBURY PARK' N.J.


שירו של 'הבוס', SPIRITS IN THE NIGHT, שיצא במקור באלבום הבכורה הזה, פיאר את פתיחת התקליט וגם יצא כתקליטון, שגם הוא לא צעד כלל באנגליה. עם זאת, הוא הצליח לצעוד בארצות אחרות באירופה.

ספרינגסטין, שהיה עדיין רחוק מלהיות מכונה של להיטים, טעם בגירסה הזו של מנפרד וחבריו את אחת הפעמים הראשונות ששיר שהוא כתב נכנס למצעד כלשהו.


שיר נוסף בתקליט, שלא נכתב על ידי מנפרד מאן או מישהו מחבריו, היה של זמרת, שהצליחה גם היא בהמשך. שמה הוא ג'ואן ארמטריידינג. והשיר הוא VISIONARY MOUNTAINS. כנראה שהיה למנפרד מאן חוש מפותח לאתר כשרונות שיצליחו בעצמם בהמשך הדרך (להוציא את בוב דילן, שהצליח כמובן עוד לפני כן).

הגירסה המאמריקנית של התקליט כללה שיר נוסף - QUIT YOUR LOW DOWN WAYS, שנכתב והוקלט על ידי דילן בשנת 1962 אך לא יצא עד שנת 1991. טריו הפולק פיטר, פול ומארי הוציאו גירסה משלהם לשיר בשנת 1963 .


התקליט נשמע רענן עד היום הזה. הקשבתי לו השבוע והראש שלי עף לעננים מרוב עונג. הסולואים שמיק רודג׳רס משפריץ הם בגדר מעדנים. הוא לא גיטריסט ראוותני אלא גיטריסט 'טעים'. כזה שצליליו נכנסים באופן חלק לתוך האוזן והמוח. אני מאד אוהב גם את גוון קולו. הוא העניק ללהקה הזו חותם מאד מיוחד, שנעלם לי כשנכנס להרכב המחליף שלו - כריס תומפסון, שהוא זמר טוב יותר אך לי אישית פחות עושה את זה.


על מקור השם של התקליט סיפר מנפרד: "זה הגיע מהקלטה שנעשתה בסארי, בעת מלחמת העולם השניה. צפר רצה להתחקות אחר זמירים וקלט בהקלטתו את רעש המפציצים שחגו לפתע בשמיים". מסתבר שההקלטה לא נעשתה על ידי צפר אלא על ידי טכנאי של הבי.בי.סי שרצה להקליט זמירים כאפקט רדיופוני. בהקלטה, שנעשתה ב-19 במאי 1942, הוא קלט במכשירו את רעש המפציצים שהיו בדרכם ללתקוף את גרמניה. ההקלטה הזו מושחלת בסוף הקטע שחותם את התקליט - בשם AS ABOVE, SO BELOW.

התקליט הזה היה קשה להכנה בגלל עריכות הסלילים הרבות שנעשו בו וגם, כפי שציינתי, בגלל הכיוון המוסיקלי השונה שדרש מיק רודג'רס, שפרש מהלהקה לאחר מכן ועבר לאוסטרליה, שם הקים להקה בשם ECLIPSE.


למרות המוסיקה המגוונת שעשתה הלהקה, בארבע שנות קיומה עימו, חש רודג'רס לכוד בעת הכנת התקליט הזה, כפי שהוא סיפר: "זה היה הרגע בו חשתי מופרד מהלהקה. הייתה לי הזדמנות אז לנגן קצת בס עם פרנק זאפה וחשתי שיש אפיקים שונים מעבר ללהקה של מנפרד. מאד רציתי לעשות מוסיקה כמו ג'ון מקלאפלין אבל מנפרד והשאר לא רצו. כנראה הפכתי לנודניק רציני, כי נקבעה ישיבת להקה בה הם הודיעו לי שאני אצטרך ללכת אם ברצוני לעשות משהו אחר".


מה הקסם של הרביעייה המיוחדת הזו? הרשו לי להסביר את דעתי בעניין : האנרגיה המדויקת והשורשית של המתופף כריס סלייד והבסיסט קולין פאטנדן. שני אלה ידעו לנגן היטב יחדיו. מנפרד מאן עצמו היה מאסטר בקלידים. הוא ידע לתפעל היטב את ההאמונד, המלוטרון - ובעיקר את המוג שלו. ויש את מיק רודג'רס, עם קולו המיוחד ונגינת הגיטרה האפקטיבית שלו, שמשלים את הנוסחה, שנסדקה עם צאתו ללא שוב.

אז הנה לכם האלבום האחרון של הגילגול האהוב עליי ביותר מבית 'להקת האדמה של מנפרד מאן' באלבומה 'זמירים ומפציצים'.


עיתון רולינג סטון פחות התרשם, כפי שפרסם המבקר דייב מארש ב-23 באוקטובר 1975: "כמה חבל שהלהקה הזו עושה פה שימוש בסינטיסייזרים וגיטרות, באופן כזה שמביא תחושה של רוק מתקדם מגושם וחסר מיקוד. הפירושים לשירים של ספרינגסטין ודילן לא נותנים כבוד למקור. והשירים המקוריים נשמעים רע יותר. הרפש היהיר הזה גורם לי לתהות האם אלבומיה הקודמים של הלהקה, שיצאו בחברת מרקיורי, היו עניין של מזל בלבד".


הרצאות מוסיקה שלי ותכני מוסיקה מיוחדים לפלטפורמות שונות - לפרטים והזמנות: 050-5616459


בלוג מוסיקה - כל מה שרציתם לדעת על מוסיקה - ועוד קצת.


הנכם מוזמנים לשתף את הבלוג עם חבריכם.


רוצים לשמוע עוד הרצאות מעניינות על הופעות מוסיקה? זמרים ישראליים? להקות רוק? הביטלס? תקליטים? רוק מתקדם? ועוד מגוון נושאים? מוזמנים ליצור איתי קשר. בינתיים, בואו ליהנות גם מפודקאסטים מומלצים 



©נעם רפפורט
©נעם רפפורט
bottom of page