top of page

התגלגל בחזרה בטהובן - כשרוק פוגש את הקלאסי

תמונת הסופר/ת: Noam RapaportNoam Rapaport

השילוב בין מוזיקה קלאסית לרוק בשנות ה-60 היה התפתחות משמעותית ומשפיעה שהעשירה את שני הז'אנרים. הוא הוביל ליצירת חלק מהמוזיקה הזכורה ביותר של העשור, הרחיב את גבולות הביטוי האמנותי והעניק השראה לאינספור מוזיקאים בשנים הבאות. מיזוג זה היה עדות לרוח הניסויים של התקופה ולכוחה המשתנה של המוזיקה.


פרנק זאפה היה זה שאמר בשנת 1969, שלהקות שהתעסקו עם קלאסיקות לוקחות את עצמן יותר מדי ברצינות כפי שהמבקרים האמנותיים התייחסו אליהן. "הפער בין הפופ והקלאסי בהחלט צריך להצטמצם אבל ביושר ולא על ידי כמה כלי מיתר שבאים מאחור בלהקה חשמלית ומנגנים כמה ריפים באופן דומה לכלים החשמליים עם קצת רוק'נ'רול ברמה נמוכה". באותה שנה, בבריטניה, ג'ון לורד, נגן האורגן של להקת דיפ

פרפל, כתב את "קונצ'רטו ללהקה ולתזמורת" בסיוע של המנצח הקלאסי, מלקולם ארנולד, והתוצאה בוצעה

בגאלה חגיגית באולם אלברט הול בלונדון בספטמבר 1969. הייתה זו הפעם הראשונה שלהקה עלתה עם תזמורת פילהרמונית על הבמה כדי לבצע יצירה מקורית. לפני כן היו ניסיונות של מיזוג רוק עם קלאסי על הבמה, כמו למשל עם להקת ELECTRIC PRUNES האמריקאית שעלתה לבמה עם ארבעה צ'לנים, ארבעה נגני קרן, שישה זמרים בסגנון גרגוריאני - ונחלו כישלון חרוץ עם זה.



ברור שבתחילת הסיקסטיז לא היה מקום לניסיונות כאלו. צ'אק ברי ביקש, בשירו המשפיע ROLL OVER BEETHOVEN, לגרש את הקלאסי ולהשאיר את הרוק'נ'רול. "התגלגל בטהובן וספר לצ'ייקובסקי את החדשות", הוא שר והשפיע על דור שלם של מוזיקאים שבהמשך דווקא ישמחו לאמץ לחיקם את הניחוחות הקלאסיים ולשלבם בשירי הרוק שלהם. זה התחיל בשנת 1965 כשהביטלס שילבו בשיר חדש, YESTERDAY, ארבעה כלי מיתר, לצד גיטרה אקוסטית וקולו של כותב השיר, פול מקרטני. שיר זה פתח חלון לנופים חדשים. הביטלס המשיכו לשכלל את העניין, שנה לאחר מכן, עם ELEANOR RIGBY, כשהפעם הם השתמשו בשמונה כלי מיתר. שנה לאחר מכן, העסק תפח לתזמורת פילהרמונית שניגנה צלילים קקפוניים-אוונגרדיים בשיר A DAY IN THE LIFE. חוקי המשחק השתנו. לפתע מצאו את עצמם נגני תזמורות קלאסיים כשהם מרוויחים יותר כסף עם הגעתם לנגן את צליליהם הקלאסיים בהפקות פופ חדשות.



אז ראו נגני רוק שלא צריך רק לכתוב שירים מקוריים כדי לשלב בהם כלים קלאסיים - אפשר גם לקחת את היצירה הקלאסית המקורית ולעשות לה עיבוד רוק. כך, למשל, להקת LOVE SCULPTURE הביאה להמונים את ריקוד החרבות של חצ'טוריאן והצליחה להחדיר אותו למצעדי הפזמונים. היה זה קטע שנוגן במהירות גבוהה מאד, ללא מילים, עם מנגינה ידועה ועם רצון עז לשלב את הקלאסי עם הרוק. אבל הקטע הזה גם גרם לאותה להקה להתפרק במהרה. לכל מקום שהיא הגיעה להופיע, אנשים רק רצו לשמוע את הקטע הזה, והלהקה לא הצליחה להתפייס עם סוג כזה של דרישה המונית שבא נגד מטרתה.


בכל מקרה, מה להקות הצליחו לבצע את הניסויים ה"קלאסיים" שלהן ולצלוח את המסע בהצלחה. פרוקול הארום היו מהראשונות בין להקות הרוק סימפוניות. היה זה הלהיט הענק של הלהקה, WHITER SHADE OF PALE, שהביא את הארומה של באך להמונים. זה נשמע כמו עוד יצירה מוכרת שלו אך מדובר בלחן אורגן מקורי של מאת'יו פישר. אבל הברכה עם השיר הזה הפכה במהרה לקללה כי הלהקה לא הצליחה להביא להיט נוסף בסדר גודל שכזה. למרות תקליטים משובחים שהיא עשתה, היא נותרה כלהקת קאלט בלבד.



אם נראה שפרוקול הארום הפסידה במרוץ, החל משנת 1968, היה זה קית' אמרסון שמצא באותה שנה את נוסחת הקסם שלו, עם להקת הנייס. אמרסון, עם הכשרה קלאסית וגם השפעות ג'אז, הצליח למזג בין הקפדנות הקלאסית לאלתורים החופשיים הג'אזיים וזאת על מקצבי רוק ברורים. הוא הראה נתיב חדש לגמרי עבור קלידנים. לרפרטואר הלהקה הוא שלף יצירות קלאסיות למכביר והכיר אותן לקהל הרוק. כמו כן, הנייס הייתה מהראשונות (מיד אחרי דיפ פרפל) להופיע עם תזמורת שלמה על במה עם יצירה מקורית, ששילבה רוק עם קלאסי ושמה FIVE BRIDGES. אמרסון לקח את החזון שלו, עם הבאת הקלאסי לעולם הרוק, כשהחל בעשור הסבנטיז להפעיל את המיזם הבא שלו - אמרסון, לייק ופאלמר (אם כי הלהקה לא תשתמש בתזמורת שלמה לצדה עד סיבוב ההופעות של שנת 1977).



להקה אחרת, מאותם ימים, שדווקא הצליחה למנף הלאה את הצלחתה במיזוג הרוק עם הקלאסי הייתה להקת מודי בלוז, שבשנת 1967 הביאה תקליט קונספטואלי בשם DAYS OF FUTURE PASSED. זו הייתה יצירה מוזיקלית ולמרות שהלהקה לא ניגנה בה יחד עם התזמורת הסימפונית (שתיהן הוקלטו בנפרד), היה זה מיזוג מצליח ביותר שהזניק את הקריירה של המודי בלוז - אם כי חבריה לא השתמשו יותר בתזמורת שלמה בהקלטות שלהם, עד שהפסיקו לעבוד בשנת 1973 (ולפני שחזרו, כמה שנים מאחור יותר, לפעילות). את צלילי התזמורת החליפו צלילי המלוטרון בידיו של קלידן הלהקה, מייק פינדר. להקה אחרת מאנגליה, שביקשה לקחת את הגישה הזו באופן קיצוני יותר הייתה בארקליי ג'יימס הארבסט. היא לא רק הקליטה את תקליטיה עם תזמורת אלא גם דרשה לקחת אותה להופעותיה. הדבר כמובן גרם לה להתרושש במהרה ולהיכנס לחובות אדירים.



נחזור רגע לפרנק זאפה; כשזאפה קונן על האיכות הירודה של רוב ניסיונות ההיתוך של שתי הצורות, הוא הוסיף שראה את העבודה שלו כמתקדמת לעבר עולם המלחינים הרציניים שאינם בעולם הרוק. למרות שהרבה ממנה משך חובבי רוק, זה מזכיר לא פעם יצירות של מלחינים מודרניים. בקושי אפשר לקרוא לזה פופ, אם כי ההגדרה של רוק התרחבה מספיק כדי לכלול את המוזיקה של זאפה ושל טרי ריילי, להקת סופט מאשין ומלחינים מודרניים אחרים שהשתמשו בלופים של טייפים, מבנה מוזיקלי אקראי, אימפרוביזציה וסאונד אלקטרוני.


המיזוג של מוזיקת ​​רוק ומוזיקה קלאסית שבר את הגבולות המסורתיים בין תרבות "גבוהה" (קלאסי) ו"נמוכה" (רוק'נ'רול). מוזיקת ​​רוק, שנראתה בתחילה כז'אנר מרדני וצעיר, זכתה לרמה חדשה של מכובדות ולגיטימציה אמנותית באמצעות הקשר שלה למוזיקה הקלאסית. השילוב הזה משך קהל רחב יותר, משני הצדדים. זה עזר לגשר על הפער בין קהילות מוזיקליות שונות, וטיפח הערכה רבה יותר למסורות מוזיקליות מגוונות תוך סלילת הדרך לחידושים מוזיקליים עתידיים. זה שימש השראה לז'אנרים מאוחרים יותר כמו רוק סימפוני, רוק אמנותי, ואפילו בעולם המטאל. להקות ואמנים המשיכו לחקור ולהרחיב את הרעיונות הללו, מה שהוביל למורשת עשירה של ניסויים חוצי ז'אנרים.


בלוג מוסיקה - כל מה שרציתם לדעת על מוסיקה - ועוד קצת.

הנכם מוזמנים לשתף את הבלוג עם חבריכם.


רוצים לשמוע עוד הרצאות מעניינות על הופעות מוסיקה? זמרים ישראליים? להקות רוק? הביטלס? תקליטים? רוק מתקדם? ועוד מגוון נושאים? מוזמנים ליצור איתי קשר. בינתיים, בואו ליהנות גם מפודקאסטים מומלצים 



©נעם רפפורט
©נעם רפפורט
bottom of page
ניתן להשתמש בחצי המקלדת בכדי לנווט בין כפתורי הרכיב
",e=e.removeChild(e.firstChild)):"string"==typeof o.is?e=l.createElement(a,{is:o.is}):(e=l.createElement(a),"select"===a&&(l=e,o.multiple?l.multiple=!0:o.size&&(l.size=o.size))):e=l.createElementNS(e,a),e[Ni]=t,e[Pi]=o,Pl(e,t,!1,!1),t.stateNode=e,l=Ae(a,o),a){case"iframe":case"object":case"embed":Te("load",e),u=o;break;case"video":case"audio":for(u=0;u<$a.length;u++)Te($a[u],e);u=o;break;case"source":Te("error",e),u=o;break;case"img":case"image":case"link":Te("error",e),Te("load",e),u=o;break;case"form":Te("reset",e),Te("submit",e),u=o;break;case"details":Te("toggle",e),u=o;break;case"input":A(e,o),u=M(e,o),Te("invalid",e),Ie(n,"onChange");break;case"option":u=B(e,o);break;case"select":e._wrapperState={wasMultiple:!!o.multiple},u=Uo({},o,{value:void 0}),Te("invalid",e),Ie(n,"onChange");break;case"textarea":V(e,o),u=H(e,o),Te("invalid",e),Ie(n,"onChange");break;default:u=o}Me(a,u);var s=u;for(i in s)if(s.hasOwnProperty(i)){var c=s[i];"style"===i?ze(e,c):"dangerouslySetInnerHTML"===i?(c=c?c.__html:void 0,null!=c&&Aa(e,c)):"children"===i?"string"==typeof c?("textarea"!==a||""!==c)&&X(e,c):"number"==typeof c&&X(e,""+c):"suppressContentEditableWarning"!==i&&"suppressHydrationWarning"!==i&&"autoFocus"!==i&&(ea.hasOwnProperty(i)?null!=c&&Ie(n,i):null!=c&&x(e,i,c,l))}switch(a){case"input":L(e),j(e,o,!1);break;case"textarea":L(e),$(e);break;case"option":null!=o.value&&e.setAttribute("value",""+P(o.value));break;case"select":e.multiple=!!o.multiple,n=o.value,null!=n?q(e,!!o.multiple,n,!1):null!=o.defaultValue&&q(e,!!o.multiple,o.defaultValue,!0);break;default:"function"==typeof u.onClick&&(e.onclick=Fe)}Ve(a,o)&&(t.effectTag|=4)}null!==t.ref&&(t.effectTag|=128)}return null;case 6:if(e&&null!=t.stateNode)Ll(e,t,e.memoizedProps,o);else{if("string"!=typeof o&&null===t.stateNode)throw Error(r(166));n=yn(yu.current),yn(bu.current),Jn(t)?(n=t.stateNode,o=t.memoizedProps,n[Ni]=t,n.nodeValue!==o&&(t.effectTag|=4)):(n=(9===n.nodeType?n:n.ownerDocument).createTextNode(o),n[Ni]=t,t.stateNode=n)}return null;case 13:return zt(vu),o=t.memoizedState,0!==(64&t.effectTag)?(t.expirationTime=n,t):(n=null!==o,o=!1,null===e?void 0!==t.memoizedProps.fallback&&Jn(t):(a=e.memoizedState,o=null!==a,n||null===a||(a=e.child.sibling,null!==a&&(i=t.firstEffect,null!==i?(t.firstEffect=a,a.nextEffect=i):(t.firstEffect=t.lastEffect=a,a.nextEffect=null),a.effectTag=8))),n&&!o&&0!==(2&t.mode)&&(null===e&&!0!==t.memoizedProps.unstable_avoidThisFallback||0!==(1&vu.current)?rs===Qu&&(rs=Yu):(rs!==Qu&&rs!==Yu||(rs=Gu),0!==us&&null!==es&&(To(es,ns),Co(es,us)))),(n||o)&&(t.effectTag|=4),null);case 4:return wn(),Ol(t),null;case 10:return Zt(t),null;case 17:return It(t.type)&&Ft(),null;case 19:if(zt(vu),o=t.memoizedState,null===o)return null;if(a=0!==(64&t.effectTag),i=o.rendering,null===i){if(a)mr(o,!1);else if(rs!==Qu||null!==e&&0!==(64&e.effectTag))for(i=t.child;null!==i;){if(e=_n(i),null!==e){for(t.effectTag|=64,mr(o,!1),a=e.updateQueue,null!==a&&(t.updateQueue=a,t.effectTag|=4),null===o.lastEffect&&(t.firstEffect=null),t.lastEffect=o.lastEffect,o=t.child;null!==o;)a=o,i=n,a.effectTag&=2,a.nextEffect=null,a.firstEffect=null,a.lastEffect=null,e=a.alternate,null===e?(a.childExpirationTime=0,a.expirationTime=i,a.child=null,a.memoizedProps=null,a.memoizedState=null,a.updateQueue=null,a.dependencies=null):(a.childExpirationTime=e.childExpirationTime,a.expirationTime=e.expirationTime,a.child=e.child,a.memoizedProps=e.memoizedProps,a.memoizedState=e.memoizedState,a.updateQueue=e.updateQueue,i=e.dependencies,a.dependencies=null===i?null:{expirationTime:i.expirationTime,firstContext:i.firstContext,responders:i.responders}),o=o.sibling;return Mt(vu,1&vu.current|2),t.child}i=i.sibling}}else{if(!a)if(e=_n(i),null!==e){if(t.effectTag|=64,a=!0,n=e.updateQueue,null!==n&&(t.updateQueue=n,t.effectTag|=4),mr(o,!0),null===o.tail&&"hidden"===o.tailMode&&!i.alternate)return t=t.lastEffect=o.lastEffect,null!==t&&(t.nextEffect=null),null}else 2*ru()-o.renderingStartTime>o.tailExpiration&&1t)&&vs.set(e,t)))}}function Ur(e,t){e.expirationTimee?n:e,2>=e&&t!==e?0:e}function qr(e){if(0!==e.lastExpiredTime)e.callbackExpirationTime=1073741823,e.callbackPriority=99,e.callbackNode=$t(Vr.bind(null,e));else{var t=Br(e),n=e.callbackNode;if(0===t)null!==n&&(e.callbackNode=null,e.callbackExpirationTime=0,e.callbackPriority=90);else{var r=Fr();if(1073741823===t?r=99:1===t||2===t?r=95:(r=10*(1073741821-t)-10*(1073741821-r),r=0>=r?99:250>=r?98:5250>=r?97:95),null!==n){var o=e.callbackPriority;if(e.callbackExpirationTime===t&&o>=r)return;n!==Yl&&Bl(n)}e.callbackExpirationTime=t,e.callbackPriority=r,t=1073741823===t?$t(Vr.bind(null,e)):Wt(r,Hr.bind(null,e),{timeout:10*(1073741821-t)-ru()}),e.callbackNode=t}}}function Hr(e,t){if(ks=0,t)return t=Fr(),No(e,t),qr(e),null;var n=Br(e);if(0!==n){if(t=e.callbackNode,(Ju&(Wu|$u))!==Hu)throw Error(r(327));if(lo(),e===es&&n===ns||Kr(e,n),null!==ts){var o=Ju;Ju|=Wu;for(var a=Yr();;)try{eo();break}catch(t){Xr(e,t)}if(Gt(),Ju=o,Bu.current=a,rs===Ku)throw t=os,Kr(e,n),To(e,n),qr(e),t;if(null===ts)switch(a=e.finishedWork=e.current.alternate,e.finishedExpirationTime=n,o=rs,es=null,o){case Qu:case Ku:throw Error(r(345));case Xu:No(e,2=n){e.lastPingedTime=n,Kr(e,n);break}}if(i=Br(e),0!==i&&i!==n)break;if(0!==o&&o!==n){e.lastPingedTime=o;break}e.timeoutHandle=Si(oo.bind(null,e),a);break}oo(e);break;case Gu:if(To(e,n),o=e.lastSuspendedTime,n===o&&(e.nextKnownPendingLevel=ro(a)),ss&&(a=e.lastPingedTime,0===a||a>=n)){e.lastPingedTime=n,Kr(e,n);break}if(a=Br(e),0!==a&&a!==n)break;if(0!==o&&o!==n){e.lastPingedTime=o;break}if(1073741823!==is?o=10*(1073741821-is)-ru():1073741823===as?o=0:(o=10*(1073741821-as)-5e3,a=ru(),n=10*(1073741821-n)-a,o=a-o,0>o&&(o=0),o=(120>o?120:480>o?480:1080>o?1080:1920>o?1920:3e3>o?3e3:4320>o?4320:1960*Uu(o/1960))-o,n=o?o=0:(a=0|l.busyDelayMs,i=ru()-(10*(1073741821-i)-(0|l.timeoutMs||5e3)),o=i<=a?0:a+o-i),10 component higher in the tree to provide a loading indicator or placeholder to display."+N(i))}rs!==Zu&&(rs=Xu),l=yr(l,i),f=a;do{switch(f.tag){case 3:u=l,f.effectTag|=4096,f.expirationTime=t;var w=Ar(f,u,t);ln(f,w); break e;case 1:u=l;var E=f.type,k=f.stateNode;if(0===(64&f.effectTag)&&("function"==typeof E.getDerivedStateFromError||null!==k&&"function"==typeof k.componentDidCatch&&(null===ms||!ms.has(k)))){f.effectTag|=4096,f.expirationTime=t;var _=Ir(f,u,t);ln(f,_);break e}}f=f.return}while(null!==f)}ts=no(ts)}catch(e){t=e;continue}break}}function Yr(){var e=Bu.current;return Bu.current=Cu,null===e?Cu:e}function Gr(e,t){eus&&(us=e)}function Jr(){for(;null!==ts;)ts=to(ts)}function eo(){for(;null!==ts&&!Gl();)ts=to(ts)}function to(e){var t=Fu(e.alternate,e,ns);return e.memoizedProps=e.pendingProps,null===t&&(t=no(e)),qu.current=null,t}function no(e){ts=e;do{var t=ts.alternate;if(e=ts.return,0===(2048&ts.effectTag)){if(t=br(t,ts,ns),1===ns||1!==ts.childExpirationTime){for(var n=0,r=ts.child;null!==r;){var o=r.expirationTime,a=r.childExpirationTime;o>n&&(n=o),a>n&&(n=a),r=r.sibling}ts.childExpirationTime=n}if(null!==t)return t;null!==e&&0===(2048&e.effectTag)&&(null===e.firstEffect&&(e.firstEffect=ts.firstEffect),null!==ts.lastEffect&&(null!==e.lastEffect&&(e.lastEffect.nextEffect=ts.firstEffect),e.lastEffect=ts.lastEffect),1e?t:e}function oo(e){var t=qt();return Vt(99,ao.bind(null,e,t)),null}function ao(e,t){do lo();while(null!==gs);if((Ju&(Wu|$u))!==Hu)throw Error(r(327));var n=e.finishedWork,o=e.finishedExpirationTime;if(null===n)return null;if(e.finishedWork=null,e.finishedExpirationTime=0,n===e.current)throw Error(r(177));e.callbackNode=null,e.callbackExpirationTime=0,e.callbackPriority=90,e.nextKnownPendingLevel=0;var a=ro(n);if(e.firstPendingTime=a,o<=e.lastSuspendedTime?e.firstSuspendedTime=e.lastSuspendedTime=e.nextKnownPendingLevel=0:o<=e.firstSuspendedTime&&(e.firstSuspendedTime=o-1),o<=e.lastPingedTime&&(e.lastPingedTime=0),o<=e.lastExpiredTime&&(e.lastExpiredTime=0),e===es&&(ts=es=null,ns=0),1u&&(c=u,u=l,l=c),c=Ue(w,l),f=Ue(w,u),c&&f&&(1!==k.rangeCount||k.anchorNode!==c.node||k.anchorOffset!==c.offset||k.focusNode!==f.node||k.focusOffset!==f.offset)&&(E=E.createRange(),E.setStart(c.node,c.offset),k.removeAllRanges(),l>u?(k.addRange(E),k.extend(f.node,f.offset)):(E.setEnd(f.node,f.offset),k.addRange(E)))))),E=[];for(k=w;k=k.parentNode;)1===k.nodeType&&E.push({element:k,left:k.scrollLeft,top:k.scrollTop});for("function"==typeof w.focus&&w.focus(),w=0;w=t&&e<=t}function To(e,t){var n=e.firstSuspendedTime,r=e.lastSuspendedTime;nt||0===n)&&(e.lastSuspendedTime=t),t<=e.lastPingedTime&&(e.lastPingedTime=0),t<=e.lastExpiredTime&&(e.lastExpiredTime=0)}function Co(e,t){t>e.firstPendingTime&&(e.firstPendingTime=t);var n=e.firstSuspendedTime;0!==n&&(t>=n?e.firstSuspendedTime=e.lastSuspendedTime=e.nextKnownPendingLevel=0:t>=e.lastSuspendedTime&&(e.lastSuspendedTime=t+1),t>e.nextKnownPendingLevel&&(e.nextKnownPendingLevel=t))}function No(e,t){var n=e.lastExpiredTime;(0===n||n>t)&&(e.lastExpiredTime=t)}function Po(e,t,n,o){var a=t.current,i=Fr(),l=su.suspense;i=jr(i,a,l);e:if(n){n=n._reactInternalFiber;t:{if(J(n)!==n||1!==n.tag)throw Error(r(170));var u=n;do{switch(u.tag){case 3:u=u.stateNode.context;break t;case 1:if(It(u.type)){u=u.stateNode.__reactInternalMemoizedMergedChildContext;break t}}u=u.return}while(null!==u);throw Error(r(171))}if(1===n.tag){var s=n.type;if(It(s)){n=Dt(n,s,u);break e}}n=u}else n=Al;return null===t.context?t.context=n:t.pendingContext=n,t=on(i,l),t.payload={element:e},o=void 0===o?null:o,null!==o&&(t.callback=o),an(a,t),Dr(a,i),i}function Oo(e){if(e=e.current,!e.child)return null;switch(e.child.tag){case 5:return e.child.stateNode;default:return e.child.stateNode}}function Ro(e,t){e=e.memoizedState,null!==e&&null!==e.dehydrated&&e.retryTime