top of page
תמונת הסופר/תNoam Rapaport

הרצאה על פינק פלויד - והפעם ראיון עם דייויד גילמור משנת 1976

עודכן: 25 ביולי


הנה ראיון שתרגמתי של גיטריסט להקת פינק פלויד, דייויד גילמור, עם שדרן הרדיו ניקי הורן, בשנת 1976.


הורן: לפינק פלויד יש מיסטיקה גדולה. האם אתה חושב שהמיסטיקה הזו מוגדלת בגלל תדירות הראיונות?

גילמור: זה עניין אינדיבידואלי אצלנו. אין מדיניות בנושא. אני לא חושב שלמישהו יש התנגדות ספציפית לראיונות.


אבל המיסטיקה מוגדלת.

כן, בהחלט. אבל ניסינו לפרק את זה במהלך השנים, יותר בשלוש השנים האחרונות. כל עניין המיסטיקה הזה הוא נטל כי זה לא מה שאנחנו, זה לא מה שאנחנו רוצים להיות.


אני זוכר ששמעתי שהם ניגנו פעם תקליט של פינק פלויד בתוכנית JUKE BOX JURY ואמרו משהו שאומר שזה כל כך הרבה זבל וכל העניין הפסיכדלי לא יחזיק מעמד.

לא הייתי בלהקה באותו זמן. אני מאמין שהבחור שאמר את הדברים באותו זמן לא החזיק מעמד זמן רב.


רציתי לדבר על הקריירה המוקדמת שלך עם הפלויד. החלפת את סיד בארט האגדי עכשיו. אמרת שבשלב מסוים נהיית מאוד פרנואיד לגבי מערכת היחסים שלך עם הלהקה.

לא בנוגע לקשר שלי עם הלהקה (צוחק) אלא הקשר שלי עם הקהל.


האם היה לך קשה באותו זמן להחליף את מר בארט?

בהחלט. אני חושב שכנראה כל מי שנכנס ללהקה ידועה למדי וצריך ללכת בנעליו של מישהו אחר זה די קשה לעשות.


כי באותו זמן לא ניגנת בגיטרה מובילה.

ובכן, התיאוריה הייתה שכן אבל לא ניגנתי הרבה בגיטרה מובילה (צוחק).


זה בטח היה קשה ביותר.

כן. קשה מאוד. בקושי מה שהיית מכנה אורתודוקסי.


יש מיתולוגיה על הפלויד. האם ההופעות המוקדמות היו כל כך מוזרות?

לא הרגשתי כלום בעצמי לפני שהצטרפתי. אחרי שהצטרפתי, הם לא היו כל כך מוזרים. הרעיון היה להפוך את ההופעות לקצת פחות מוזרות. ראיתי את הלהקה רק כמה פעמים לפני כן כשהם עדיין ניגנו בו דידלי.


הלהקה תמיד תוארה כמאוד מבודדת בעסקי הרוק.

אולי קצת פחות מבודדת ממה שאנשים חושבים. אין ספק שבאותה תקופה אכן יצאנו וניגנו עם להקות אחרות באותה תוכנית. כנראה הפכנו להיות יותר מבודדים כשזה הפסיק.


התקליט DARK SIDE OF THE MOON היה אחד האלבומים הכי פנומנליים, במונחי הצלחה, שאי פעם עשיתם. חשבתם פעם שזה עדיין יהיה במצעדי המכירות?

לא, אבל חשבתי שזה יעשה טוב יותר מכל מה שעשינו קודם, סביר יותר שיימכר. ההבדל בין האלבום ההוא לבין האחרים היה גדול למדי.


איך אתה מגן על עצמך מהלחצים העסקיים מחברת התקליטים?

אני לא חושב על זה בעצמי. זה לא כזה מקשה עלינו. קבענו מההתחלה לגבי מה שאנחנו רוצים לעשות עם היחס שלנו אליהם. הם משווקים אותנו אבל לא לוחצים עלינו לשחרר עוד 'מוצר'.


יש לך מזל להיות במצב הזה, להכתיב.

כן יש לנו מזל אבל תמיד עשינו את זה ככה. יש לנו מזל לשמור על עמדת הכוח הזו מההתחלה. זה בלתי אפשרי עבור רוב הלהקות.


בניגוד לרוב הלהקות, עם הפלויד אתה מרגיש שהסטודיו הופך לחלק מצורת האמנות.

אנחנו לא מאמינים באתיקה של פשוט להנמיך את המוזיקה בזמן שאנחנו מנגנים אותה על הבמה. אתה משתמש בכל המתקנים שיש לך עד הקצה. אנחנו אף פעם לא מנסים להפוך את קטעי המוזיקה למשהו שאנחנו חושבים שנוכל לנגן על הבמה. אנחנו עושים את זה הפוך. אנחנו מקליטים קודם ודואגים לשחזר את זה לאחר מכן. אתה בהחלט יכול למצוא דרך.


היו ביקורות על כך שהמוזיקה מומצאת.

אני לא יכול להעלות על הדעת את זה. הכל תלוי באדם. מוזיקה היא איך שתרצו לקרוא לה... צליל, או מה שלא יהיה. הכל, כמו גיטרות, רשמקולים, אולפנים הם כולם רק אמצעים לשחזר צלילים מתוך הראש שלך. אני דואג רק מהיכולת להעביר את מה שנמצא בתוך הראש שלך לאנשים אחרים.


דיברנו על המשפט הקלאסי בשיר HAVE A CIGAR, "אוי דרך אגב, מי מהם ורוד?" - השיר כולו הוא ללא ספק מבט סאטירי על עסקי הרוק.

ובכן, אנחנו תמיד מסתכלים על זה בתור בדיחה, אבל פעם זה היה משפט נפוץ למדי שנשאלנו על ידי מראיינים. לא כך לאחרונה, כי אני מניח שהם יודעים. הם באמת שאלו את זה פעם.


יש ויכוחים בלהקה?

היו לנו ויכוחים ענקיים לגבי מה בדיוק לעשות בכמה מאלבומי הפסקול האלו שלנו ובאלבומים אחרים. חלקנו חשבו שכדאי פשוט לשים בהם שירים, אחרים חשבו שצריך להפוך את כל העניין לקונספט עם נושא אחד לכל האלבום. לרוג'ר בהחלט יש קצת אובססיה להפוך את האלבום כולו לעסקה אחת, למה שאפשר לכנות אלבום קונספט.


האם אתה שונא את המילה 'קונספט'?

זה קצת מיושן, לא?


הרבה אנשים צלצלו ושאלו מתי הפלויד הולכים לסיבוב הופעות?

אני חושב שאנחנו מתכננים להופיע באירופה, אני לא יודע אם זה כולל את אנגליה או לא, כנראה שכן. לקראת סוף השנה, נובמבר או דצמבר.


עם התקליט WISH YOU WERE HERE חלק מהביקורות אמרו שסיימתם, נגמרו לכם הרעיונות, ואתם בירידה. מה חשבת על כל זה?

למען האמת, כל ביקורת כואבת אבל לא עד כדי כך שאנחנו עלולים לוותר. אני מניח שהם זכאים לדעה משלהם. אני לא חושב שנגמרו לנו הרעיונות, אני חושב שיש לנו ריצה ארוכה לפנינו אבל אי אפשר לדעת. יש לי המון רעיונות ואני בטוח שלכל האחרים יש הרבה רעיונות.


האם הפלויד יעשה אי פעם אלבומי סולו בנפרד?

בשלב זה יש בהחלט דברים בתוך כל אחד מאיתנו שאנחנו לא יכולים לעשות במסגרת הסט-אפ של פינק פלויד. רובנו, כולנו, בשלב מסוים נעשה אלבומי סולו כי נרגיש שאנחנו חייבים. אני בטוח לגבי רוג'ר ובטוח לגבי עצמי. עם כל ארבעה אנשים יהיו פשרות והגבלות על מה שאתה עושה ולמרות שזה בסדר, בסופו של דבר יש דברים שאתה צריך לעשות בלי להתפשר עם אנשים אחרים, אז בהחלט בשלב מסוים אלבומי סולו יצטרכו לקרות .


ההרצאה "הצד האפל של החומה - הסיפור של פינק פלויד" והרצאות מוזיקה מרתקות אחרות,

להזמנה: 050-5616450


בלוג מוסיקה - כל מה שרציתם לדעת על מוסיקה - ועוד קצת.

הנכם מוזמנים לשתף את הבלוג עם חבריכם.


רוצים לשמוע עוד הרצאות מעניינות על הופעות מוסיקה? זמרים ישראליים? להקות רוק? הביטלס? תקליטים? רוק מתקדם? ועוד מגוון נושאים? מוזמנים ליצור איתי קשר. בינתיים, בואו ליהנות גם מפודקאסטים מומלצים 



Comments


©נעם רפפורט
©נעם רפפורט
bottom of page